هُل دادن تصویر سلفی گرفتن اخبار گوناگون

هُل دادن: تصویر سلفی گرفتن اخبار گوناگون

گت بلاگز اخبار فرهنگی و هنری بهترین فیلم‌های سینمای دفاع مقدس

سینمای دفاع مقدس تنها ژانر واقعا بومی سینمای کشور عزیزمان ایران هست. سینمایی که چه در مضمون و مفهوم و چه در ظاهر و سروشکل تفاوت‌های آشکاری با هر ژانر دیگری در ه

بهترین فیلم‌های سینمای دفاع مقدس

بهترین فیلم های سینمای دفاع مقدس

عبارات مهم : آژانس

سینمای دفاع مقدس تنها ژانر واقعا بومی سینمای کشور عزیزمان ایران هست. سینمایی که چه در مضمون و مفهوم و چه در ظاهر و سروشکل تفاوت های آشکاری با هر ژانر دیگری در هر نقطه ای از دنیا به نمایش می گذارد. این ژانر متولدشده در سینمای بعد از انقلاب اسلامی، نمایشگر خاطرات هشت ساله مردان و زنانی است که قهرمانانه از خاک، دین و میراث پدری دفاع کردند..

روزنامه شهروند، سینمای دفاع مقدس تنها ژانر واقعا بومی سینمای کشور عزیزمان ایران هست. سینمایی که چه در مضمون و مفهوم و چه در ظاهر و سروشکل تفاوت های آشکاری با هر ژانر دیگری در هر نقطه ای از دنیا به نمایش می گذارد. این ژانر متولدشده در سینمای بعد از انقلاب اسلامی، نمایشگر خاطرات هشت ساله مردان و زنانی است که قهرمانانه از خاک، دین و میراث پدری دفاع کردند. خاطراتی که چند نسل در آن شریکند و همین هم راز جذابیت و محبوبیت این ژانر است که در تمام بزنگاه های این سینمای پرتب وتاب دوام آورده و ثابت کرده که هر گاه کاربلدی پشت دوربین رفته و فیلمی درست حاصل آورده، مردم از آن استقبال کرده و آن را در جایی نزدیک به صدر جدول فیلم های محبوب هر دوره ای قرار داده اند…

در تمام این سال هایی که از پیدایی و رشد سینمای دفاع مقدس می گذرد، نام عده ای از فیلمسازان زیاد از هم صنفان ارزش در بطن و بدنه این سینما شنیده شده است و آنان را می توان پایمردان این سینما لقب داد. سینماگرانی چون ابراهیم حاتمی کیا، زنده یاد رسول ملاقلی پور، احمدرضا درویش، ابوالحسن برزیده، سعید سهیلی در برهه ای از کارنامه اش، ابوالقاسم طالبی و… که در سیاهه فیلم های محبوب این ژانر نیز نام آثار همین فیلمسازان است که می درخشد.

بهترین فیلم‌های سینمای دفاع مقدس

درواقع در تمام دوره هایی که راجع به محبوب ترین فیلم ها و فیلمسازان سینمای دفاع مقدس از نویسندگان، منتقدان، کارشناسان و البته سینماگران نظرخواهی شده است هست، معدود فیلم هایی نام ارزش بارها و بارها تکرار شده است و همین هم نشان دهنده فاصله فراوان کیفی از فیلم ها در قیاس با دیگر تولیدات این ژانر است.

نگاهی داریم به محبوب های این عرصه به گزینش منتقدان و نویسندگان سینمایی. این نظرسنجی ها که زیاد به همت سوره سینما به انجام رسیده، نشانگر نکات جالبی هستند و آن چیزی نیست مگر حضور چشمگیر نسل اول فیلمسازان دفاع مقدس و در رأس آنها ابراهیم حاتمی کیا در اغلب گزینش ها. نتیجه ای که می تواند حاکی از این توصیه بدیهی باشد که سینمای جنگ با نام و آثار ابراهیم حاتمی کیا پیوندی عمیق و ناگسستنی دارد…

سینمای دفاع مقدس تنها ژانر واقعا بومی سینمای کشور عزیزمان ایران هست. سینمایی که چه در مضمون و مفهوم و چه در ظاهر و سروشکل تفاوت‌های آشکاری با هر ژانر دیگری در ه

روایت فتح

درباره عالی ترین های سینمای دفاع مقدس می شود از جوانب گوناگونی نگریست. درواقع این نگاه فیلمساز و تطابق آن با نگاه منتقد است که می تواند گزینش های یک منتقد و نویسنده را سامان دهد. طبیعی است که نگاه فیلمساز تلخ اندیشی چون مرحوم رسول ملاقلی پور با نگاه ابراهیم حاتمی کیا یا با نگاه عمل گرای احمدرضا درویش و نگاه تبلیغاتی ابوالقاسم طالبی تفاوت داشته باشد و این هم طبیعی است که عالی ترین بودن یک فیلم جهت یک فرد به این معناست که او با آن فیلم خاص زیاد از دیگر آثار ارتباط برقرار می کند.

بهترین فیلم‌های سینمای دفاع مقدس

به همین علت هم است که گزینش عالی ترین ها در سینمای دفاع مقدس گستره وسیعی را می تواند پیش چشم گزینش کننده باز کند. ولی در این میان توصیه عجیبی که وجود دارد این است که در این گزینش ها فارغ از این که هر گزینش کننده ای دارای چه نظر و دنیا بینی بوده، وجود و حضور فیلمسازی به نام ابراهیم حاتمی کیا در اغلب گزینش هاست که به چشم می آید.

مثل گزینش های شاهین شجری کهن از منتقدان جوان سینما که با گزینش سفر به چزابه ساخته رسول ملاقلی پور، آژانس شیشه ای ساخته ابراهیم حاتمی کیا و مجموعه روایت فتح به عنوان عالی ترین آثار در حوزه دفاع مقدس سه فیلم با سه نگاه متفاوت را به عنوان عالی ترین های این سینما گزینش می کند و البته در ادامه با توضیحاتش معیارها و مبنای گزینش هایش را توضیح داده و چنین می گوید: در ژانر دفاع مقدس بعضی از فیلم ها اصلا زبان روایت سینمای جنگ را عوض کردن دادند، یعنی از آن شیوه روایی که در آثار حسن کاربخش و مرادپور شاهد بودیم، فاصله گرفتیم و به زبان روایی شسته ورفته ای رسیدیم که جمع زیادی از مفاهیم را با خود داشت.

سینمای دفاع مقدس تنها ژانر واقعا بومی سینمای کشور عزیزمان ایران هست. سینمایی که چه در مضمون و مفهوم و چه در ظاهر و سروشکل تفاوت‌های آشکاری با هر ژانر دیگری در ه

دیگر فقط خاکریز و شوق شهادت و رابطه معنوی رزمندگان با یکدیگر نبود که محور فیلم قرار می گرفت. فیلم هایی مثل روبان قرمز ساخته ابراهیم حاتمی کیا و سفر به چزابه توانایی ها و کارایی جنگ را خیلی گسترده تر کردند. همچنین باید گفت که مجموعه روایت فتح یک اثر تاریخی قابل ارجاع است و شاید پیش از هر مجموعه دیگری تصویری از واقعیت های جبهه و فضای حاکم بر آن ارایه می دهد. پایه های استدلال های جنگی ما در دهه های ۶۰ و ۹۰ با هم تفاوت دارد و مجموعه آوینی کمک کرد ما بفهمیم جامعه در چه تبی جنگ را برگزار کرد. امروز هم اگر جنگی دربگیرد، عده ای می آیند و با سینه ستبر از صلح حرف می زنند. نگاه حاکمیت در آن وقت به جنگ، به گونه ای تقدس وار بود و هر گونه تعبیری بیرون از دایره پراحساس و تعصب و قهرمانانه و ملودرام مورد نظرشان رد می شد….

مهاجر، دیده بان و آژانس شیشه ای

بهترین فیلم‌های سینمای دفاع مقدس

مهاجر

حسین معززی نیا دیگر منتقد و روزنامه نگاری است که راجع به سینمای دفاع مقدس عالی ترین ها را گزینش کرده و هنگامی که با توجه به سابقه این نویسنده و منتقد این توصیه را در نظر آوریم که او دلبستگی آشکاری به سینمای دفاع مقدس دارد، گزینش های او از این نظر جدی تر جلوه می کند. معززی نیا راجع به عالی ترین های سینمای دفاع مقدس می گوید: من فیلم مهاجر ساخته ابراهیم حاتمی کیا را گزینش می کنم، چون در گذر وقت کهنه نشده و از همه آثار دفاع مقدسی کامل تر، تاثیرگذار تر و باهویت تر هست. توضیح زیاد راجع به دلایل این گزینش هم وقت بیشتری می طلبد، بعد فعلا به ذکر همین چند جمله بسنده می کنم.دیگر منتقدی که فیلمی از حاتمی کیا را به عنوان عالی ترین فیلم گزینش کرده، آنتونیو شرکاست.

این منتقد، مترجم و مدرس سینما ضمن اشاره به این که فیلم دیده بان را در قیاس با دیگر فیلم ها زیاد می پسندد، گفت: به نظرم این ساخته حاتمی کیا، نخستین فیلم در تاریخ سینمای دفاع مقدس بود که تصویری متفاوت از جنگ ارایه داد و موفق شد ماهیت مهم جنگ کشور عزیزمان ایران و عراق را نشان بدهد.کیوان کثیریان، منتقد و روزنامه نگار نیز نظری نزدیک به اکثریت مخاطبان سینمای دفاع مقدس دارد.

این نویسنده سینمایی با گزینش مجموعه آثار حاتمی کیا به عنوان عالی ترین فیلم های دفاع مقدس چنین توضیح داد: مجموعه ساخته های حاتمی کیا نسبت به کل آثار دفاع مقدس در مرتبه بالاتری قرار می گیرد. مهاجر و دیده بان روایت مناسبات بین رزمندگان جنگ هست. فیلمساز در از کرخه تا راین و آژانس شیشه ای به تبعات بعد از جنگ و آدم های باقی مانده از این واقعه می پردازد. البته در این میان باید به سفر به چزابه رسول ملاقلی پور اشاره کنم که در روایت نوآوری دارد و امتیاز آن فرم پیشروی آن هست. بعضی ساخته های مرحوم ملاقلی پور و احمدرضا درویش غنای تکنیکی و محتوایی همسو است.

کیمیا و دیگر هیچ

کیمیا

مهرزاد دانش، منتقد و روزنامه نگار با اشاره به این توصیه که فیلم جنگی خوب بازتاب درستی از آدم های وقت خودش دارد، از فیلم کیمیا به عنوان اثری مربوط به سینمای اجتماعی و یک ملودرام تاثیرگذار که وضع آدم های آن وقت را به خوبی بازتاب می دهد، نام می برد و در ادامه اضافه می کند: ژانر دفاع مقدس در سینمای ما بومی شده است هست، ولی این سینما آن طور که شایسته است به بازتاب همه واقعیت ها نپرداخته و هنوز می توان بسیار بهتر کار کرد.

آژانس شیشه ای و از کرخه تا راین

محمدتقی فهیم منتقدی است که راجع به سینمای دفاع مقدس زیاد نوشته و سخن گفته هست. او از تاریخچه دفاع مقدس شروع می کند: بعد از انقلاب فیلم های زیادی در حوزه دفاع مقدس تولید شد. در دوره های متفاوت متناسب با نگاه مدیران، آثاری ساخته شد که البته گاهی نیز با آرزوی بزرگ های دفاع مقدس تناسب نداشت. به هرحال فرازوفرودها جهت هر عرصه ای وجود دارد و در ژانر دفاع مقدس نیز. در گزینش عالی ترین ها هم من فیلم آژانس شیشه ای را گزینش می کنم.

ما به دنبال این هستیم که در عین این که دغدغه های جانبازان و ارزش های شهیدان را در سینما بازتاب می دهیم، در جهت آرزوی بزرگ های انقلاب و دفاع مقدس هم قدم برداریم. چنین دستاوردی حاصل ساختار جالب و شخصیت پردازی های درست است و فیلم حاتمی کیا در چنین استانداردی حرکت کرد. فیلم فرم جذابی داشت و مبتنی بر بومی گرایی بود. فهیم راجع به باید ها و نبایدهای سینمای دفاع مقدس نیز می گوید: روایت در سینمای دفاع مقدس عنوان مهمی هست. فیلم باید همراه با مضمون ارزشمند، فرازوفرودها و نقاط عطف خوبی داشته و کاراکترها را به خوبی طراحی کرده باشد تا موفق شود و من نیز بر همین اساس بود که فیلم آژانس شیشه ای را معرفی کردم. البته از کرخه تا راین هم فیلم خوبی هست، ولی من همچنان آژانس شیشه ای را به عنوان رتبه نخست معرفی می کنم.

لیلی با من است و هیوا

طهماسب صلح جو، منتقد قدیمی سینما ولی به نظر می رسد در بین سینماگران دفاع مقدس دلبسته طیف وسیعی از سینماگران این ژانر هست. او در گزینش هایش فیلم هایی مربوط به نگاه ها و نگرش های گوناگونی را مورد اشاره قرار داده است: فیلم هایی چون آژانس شیشه ای، لیلی با من است ساخته کمال تبریزی، از کرخه تا راین و سجاده آتش ساخته احمد مرادپور از فیلم هایی هستند که من آنها را گزینش می کنم. نگاه سینما به مقوله جنگ و دنیایی که فیلمساز خلق می کند، مثل دنیا دراماتیک هست. به عنوان نمونه هنگامی که ما می گوییم فلان فیلم چقدر شبیه اصل جنگ درآمده یعنی خبر فیلمساز به درستی انتقال یافته شده است هست. طهماسب صلح جو چنین ادامه می دهد: من هیوا و سفر به چزابه مرحوم رسول ملاقلی پور را هم به گزینش های خودم اضافه می کنم.

به نظر من باید به صورت ژانر به فیلم ها نگاه کرد. ما در دنیا فیلم جنگی داریم، نه دفاع مقدسی. مقصود من این است که این تاکید جهت معرفی یک ژانر از سینما به عنوان ژانری صرفا موجود در کشور عزیزمان ایران یک مقوله سینمایی نیست. ما نخواسته ایم اسم جنگ را ببریم و از واژه دفاع استفاده کرده ایم. اگر بناست فیلم جنگی را جهت خودمان بومی سازی کنیم، این عنوان در اصل سینما و نوع نگاه به مقوله محقق می شود و نه نامگذاری. واقعیت این است که هیچ کس جنگ را دوست ندارد و همه از دفاع صحبت می کنند. ما هم رویکردمان در جنگ دفاع کردن بود و این رویکرد می تواند در تمام مظاهر هنر منعکس شود و تنها مختص به سینما نیست.

پس آیا تنها سینماست که یک نام مجزا در رابطه با این عنوان به خود می گیرد؟ همچنین باید به این عنوان توجه داشته باشیم که فیلم جنگی با خود جنگ تفاوت دارد. کسی از جنگ خوشش نمی آید، ولی فیلم جنگی جالب هست. بعد ما ژانر فیلم جنگی داریم. دفاع در حوزه معنا قرار می گیرد و به محتوای فیلم مربوط می شود، حال آن که ژانر ترکیبی از فرم و محتواست.

سفر به چزابه، ننه گیلانه و عروسی خوبان

احمد طالبی نژاد در تمام دوران کاری اش جزو منتقدان تاثیرگذاری بوده که نقد و نظراتش سروصدای زیادی ایجاد کرده هست. در گزینش عالی ترین های سینمای دفاع مقدس نیز این منتقد باسابقه یکی از آن آرای بحث انگیزش را صادر کرده و ضمن اشاره به این که «دفاع مقدس، یک اصطلاح سیاسی است و درواقع ما در سینمای دنیا ژانر جنگی داریم» راجع به شماری از عالی ترین های این سینمای جنگی می گوید: در این ژانر، بعضی از فیلم ها ارزش هایی داشتند که توانستند حق مطلب را ادا کنند، ولی در یک نگاه کلی هنوز می توان فیلم خوب و متفاوت ساخت از جنگی که سه دهه است دارد داستان هایی از آن روایت می شود.

طالبی نژاد راجع به عالی ترین فیلم های سینمای دفاع مقدس می گوید: سفر به چزابه، ننه گیلانه ساخته رخشان بنی اعتماد و محسن عبدالوهاب، از کرخه تا راین و عروسی خوبان در وقت خودشان نوآوری هایی داشتند و در عنوان و فرم سنت شکن هستند. وی همچنین با انتقاد از یک سری از فیلم های ضعیف این ژانر در این مورد می گوید: بعضی از فیلم های دولتی دفاع مقدس جهت دولت هم آبرومند نیستند…

مزرعه پدری و قارچ سمی

مزرعه پدری

اکبر نبوی دیگر منتقدی است که دلبستگی عمیقی به سینمای دفاع مقدس دارد و در این باره نوشته ها و کارهای تصویری دوام از او دیده ایم که شاخص ترین ارزش مجموعه برنامه های تلویزیونی او راجع به ابراهیم حاتمی کیا و رسول ملاقلی پور هست. او راجع به سینمای دفاع مقدس به خبرنگار «شهروند» می گوید نگاه های گوناگون موجود در سینمای دفاع مقدس را مدنظر قرار داده و گزینش هایش را بر پایه این نگاه ها ارایه می دهد: فیلم دوئل و مزرعه پدری را به خاطر نگاه حماسه پردازانه به دفاع مقدس و از نظر انسان شناسانه فیلم های مهاجر، پرواز در شب و هور در آتش گزینش می کنم.

در سینمای اجتماعی دفاع مقدس نیز دو فیلم قارچ سمی و آژانس شیشه ای را گزینش می کنم. در نگاه نخست به خود فیلم، محتوا و مضمون آنها امتیاز می دهم و در مرحله بعدی کارگردان ها را در نظر می گیرم. اکبر نبوی راجع به این سینما و چشم انداز آینده آن نیز چنین می گوید: هنوز خیلی از ناگفته های جنگ باقی مانده هست. هنوز خیلی از ناگفته ها مانده که از وقت جنگ به تصویر کشیده نشده اند و شاید تنها یک درصد از آن دنیا انسانی که بوده است را در این سال ها دیده ایم.

هور در آتش، هیوا و نجات یافتگان

شهرام جعفری نژاد نیز به طیف وسیعی از فیلم ها اشاره دارد. او در این مورد می گوید: از سینمای حاتمی کیا، مهاجر و دیده بان و آژانس شیشه ای را گزینش می کنم و از رسول ملاقلی پور سفر به چزابه و هیوا و نجات یافتگان. فیلم های کیمیا و سرزمین خورشید و دوئل هم از میان آثار احمدرضا درویش آثار خوبی است.

فیلم هور در آتش را از عزیزالله حمیدنژاد اسم می برم. همه این فیلم ها شکل و ساختار خوبی دارند، ولی حق مطلب در همه آنها ادا نشده هست. هنگامی که به زور نام ۱۰ فیلم را آن هم از آثار دهه های ۶۰ و ۷۰ به عنوان آثار خوب دفاع مقدس اسم می بریم، به این معناست که مسئولان وظیفه خود را به درستی انجام نداده اند. بعضی از فیلم هایی که به وسیله دولت سرمایه گذاری شده، امروز در انبارها خاک می خورد، چون خودشان هم از خروجی کارشان سربلند نیستند.

حاتمی کیا و بلمی به سوی ساحل

در گزینش عالی ترین های سینمای دفاع مقدس نمی شود گزینش های محمود گبرلو را از یاد برد. منتقدی که اگرچه سال هاست آهسته و پیوسته درحال فعالیت رسانه ای موثر هست، ولی زیاد در این روزها او را به عنوان مجری سابق برنامه هفت می شناسند. ولی گبرلو از آنهایی است که در عرصه این ژانر می شود او را صاحب نظر به شمار آورد. این منتقد در زمینه عالی ترین های سینمای دفاع مقدس فیلم های آژانس شیشه ای، بلمی به سوی ساحل، سفر به چزابه، كرخه تا راین و هور در آتش را مورد اشاره قرار داده و همچنین به «شهروند» می گوید که در این سینما كارگردان برتر ابراهیم حاتمی كیاست که در تمام دوران کارنامه اش در این سینما زیسته و فیلم ساخته است…

واژه های کلیدی: آژانس | سینما | سینمای | منتقدان | سینمایی | سینماگران | فیلم حاتمی کیا | ابراهیم حاتمی کیا

بهترین فیلم‌های سینمای دفاع مقدس

بهترین فیلم‌های سینمای دفاع مقدس

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : getblogs